ANALISIS PENERIMAAN PAJAK REKLAME KOTA SEMARANG

Jumat, 05 November 2010

NURMAYASARI, Dini and HANDAYANI, Herniwati Retno (2010) ANALISIS PENERIMAAN PAJAK REKLAME KOTA SEMARANG. Undergraduate thesis, UNIVERSITAS DIPONEGORO.

Abstract

Advertisement Tax represent is one of Regional Tax revenue which necessary for the Semarang City. This matter was proven during the fiscal year 1985-2008 income of Advertisement Tax revenues was increased. However in its development during the years 1985-2008, the percentage growth of Advertisement Tax revenues have fluctuated.
The fluctuation of Advertisement Tax receipt will complicate for the planning of Regional Tax revenue. The highest income of Advertisement Tax revenue in fiscal year 1997 amounted to 8,76 percent. while The smallest one occurred in fiscal year 1998 amounted to 4,81 percent. The purpose of this study was to analysis the influence of Total Population, Number of Industry and Per Capita Gross Regional Domestic Product of Advertisement Tax receipts in the Semarang City. The Results of this study is expected to give some benefit and input for the Local Government of Semarang, particularly the Office of Financial Management Regions. Regression model used was Multiple Linear Regression Method with least square or the Ordinary Least Square (OLS) method. Simultaneously test results indicate that overall independent variables (Total Population, Total industry, and GDP per capita) together can show its influence on Advertisement Tax revenue. R-squared value for 0,983 amounted to 98,3 percent which means the Advertisement Tax revenue variation can be explained from variations of the three independent variables. While the rest that is equal to 1,7 percent is explained by another causes outside the model. The results showed that the three variables, all of them have positive and significant influence on advertisement tax revenue in the Semarang City. Regression analysis shows that the Number of Population, industry, and GDP per capita has significantly influence on α = 5 percent toward the growth of Advertisement Tax in the Semarang City.

ABSTRAK

Pajak Reklame merupakan salah satu macam sumber penerimaan Pajak
Daerah yang penting bagi Kota Semarang. Hal ini terbukti selama tahun anggaran
1985–2008 penerimaan Pajak Reklame mengalami peningkatan. Namun dalam
perkembangannya selama tahun 1985–2008 persentase penerimaan Pajak
Reklame berfluktuasi. Penerimaan Pajak Reklame yang berfluktuasi ini akan
menyulitkan dalam perencanaan penerimaan Pajak Daerah. Penerimaan Pajak
Reklame tertinggi terjadi pada tahun anggaran 1997 sebesar 8,76 persen.
Penerimaan terkecil terjadi pada tahun anggaran 1998 sebesar 4,81 persen.
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis pengaruh Jumlah
Penduduk, Jumlah Industri, dan Produk Domestik Regional Bruto Perkapita
terhadap penerimaan Pajak Reklame di Kota Semarang. Hasil dari penelitian ini
diharapkan dapat memberikan manfaat dan masukan bagi Pemerintah Daerah
Kota Semarang, khususnya Dinas Pengelolaan Keuangan Daerah. Model regresi
yang digunakan adalah regresi linear berganda (Multiple Linier Regression
Method) dengan metode kuadrat terkecil atau Ordinary Least Square (OLS).
Hasil uji secara simultan menunjukkan bahwa secara keseluruhan variabel
independen (Jumlah Penduduk, Jumlah Industri, dan PDRB Perkapita) secara
bersama-sama dapat menunjukkan pengaruhnya terhadap penerimaan Pajak
Reklame. Nilai R-squared sebesar 0,983 yang berarti sebesar 98,3 persen variasi
penerimaan Pajak Reklame dapat dijelaskan dari variasi ketiga variabel
independen. Sedangkan sisanya yaitu sebesar 1,7 persen dijelaskan oleh sebab-
sebab lain di luar model. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dari ketiga variabel
semuanya mempunyai pengaruh yang positif dan signifikan terhadap penerimaan
Pajak Reklame di Kota Semarang. Analisis regresi menunjukkan bahwa Jumlah
Penduduk, Jumlah Industri, dan PDRB Perkapita berpengaruh signifikan pada α =
5 persen terhadap pertumbuhan Pajak Reklame di Kota Semarang.

Kata kunci : Jumlah Penduduk, Jumlah Industri, PDRB Perkapita, Pajak Reklame,
Kota Semarang.

download here

0 komentar:

Posting Komentar